Du kan også bare bede om en donation

Egentlig er det paradoksalt. Når man ser på mange af de sponsorforslag, der bliver sendt rundt, bliver der tænkt meget lidt over, hvad sponsoren egentlig får ud af samarbejdet. Sat på spidsen kan forslaget ofte koges ned til: ”Jeg kan lide at køre race. Giv mig nogle penge så jeg kan gøre det, så sætter jeg dit klistermærke på min bil”.

Kan du høre, hvor lidt det lyder som et forslag om at gøre en investering, der har et sundt afkast, og hvor meget det lyder som det rene tiggeri?

Der er intet galt i bare at bede folk om penge uden, at de får noget igen. Så skal man bare ikke forsøge at forklæde det som andet, for det vil i sidste ende kun få ens virksomhed til at fremstå som en utroværdig partner.

Hold i stedet skæg for sig og snot for sig. Lav et gennemarbejdet sponsorforslag, når du kan og bede om en donation, når det er muligt. Det er det sidste, som denne artikel handler om.

Donationer – og hvordan du får dem

Donationer er en fuldt farbar vej for alle og en god måde at få penge ind til at betale mindre udgifter. Medmindre du kommer fra en familie med klaver og sølvtøj på morgenbordet, får du ikke finansieret en hel sæson i en topklasse på den måde. Men er du som de fleste racerkørere altid i bekneb for penge, kan du fx få samlet penge ind til at deltage i et løb, du ellers ville være nødt til at sidde over eller til nyt udstyr.

I modsætning til sponsorater behøver du ikke at give noget igen for at få en donation. Det er penge, som du får af ren gavmildhed, eller fordi folk er interesserede i din sport og gerne vil støtte dig. Ikke overraskende er det derfor også først og fremmest venner og familie, som de fleste donationer kommer fra.

Men der er også andre veje. Onlineindsamling af donationer er blevet en hel industri i sig selv. Der er masser af websites som fx Go Fund Me og Sponsor Me, hvor du simpelthen kan oprette en profil, beskrive hvad du søger penge til og derefter læne dig tilbage og se pengene rulle ind.

Nej, okay, så nemt er det ikke. Men med ganske få midler kan du gøre dit til, at netop du bliver en af dem, som selv fremmede mennesker gerne vil give en donation.

Du skal bruge en historie

Mennesker har fortalt historier så længe, vi har eksisteret. Den gode historie kan knytte mennesker, der aldrig har mødt hinanden, sammen på tværs af fysiske skel. Derfor skal du have din historie på plads, og det skal være en, der kan tale til hjertet.

Du kan ikke bare skrive: ”Jeg kan lide at køre race. Kan du give mig nogle penge?” Enhver der læser det vil hurtigt kigge væk igen. Selv din familie og dine venner vil blive trætte af den tilgang.

Din opgave er i stedet at få andre med din rejse. Få dem til at forstå din passion, og hvorfor du absolut og for alt i verden er nødt til at køre løb. Dit mål er at begejstre andre – ikke over din sport, men over dig og den energi og vilje til at lykkedes, som driver dig.

Find historien i din egen situation. Er du et ungt talent uden penge? En kvinde i en mandsdomineret sport? Har du skabt dit team selv helt fra bunden? Er du kommet sent i gang, men har masser af ambitioner? Alle har en historie. Det er op til dig at finde din egen.

Giv lidt igen

En donation er en gave. Det er ikke noget, man giver for at få noget igen. Men det betyder ikke, at det ikke kan være en god idé at gøre det. Derfor kan man på alle onlineplatforme som fx Sponsor Me også oprette små gaver, som man giver donorerne.

Du kan fx sætte donorernes navne på din bil eller invitere dem med til løb. Der er mange lignende oplagte ideer. Men du får muligvis endnu mere ud af det, hvis du kan finde en stor og værdifuld præmie og trække lod blandt alle donorerne. Tænk Danmarksindsamlingen og de biler, der bliver trukket lod om blandt alle bidragsyderne. Helt perfekt bliver det selvfølgelig, hvis du kan finde en produktsponsor, som vil sponsere præmien.

Som du kan se, er der masser af gode muligheder for at være kreativ med de små eller store gaver. Så tænk grundigt over det, inden du opretter en profil og går i gang med at bede om donationer.

Vær synlig

Det nytter ikke meget at bede om sponsorater eller donationer, hvis du er usynlig. Sørg for at få en klar og tillidsvækkende onlineprofil, hvor du fortæller historien om dig selv og dit racingteam. Motorsport Marketing hjælper dig gerne med site og sociale medier. Ring eller skriv i dag for at få bedre resultater gennem synlighed.  

Skriv et svar