Så lidt er et logo på din racerbil værd

Der er én grundlæggende ting, som de fleste racerkørere er nødt til at forstå, hvis de skal blive bedre til at tiltrække sponsorer: Et logo på en racerbil er ikke meget værd.

Ja, du læste rigtigt. Et logo på en racerbil er ikke meget værd. ”Jamen”, kan jeg høre dig sige, ”hvorfor betaler Petronas så millioner af pund til Lewis Hamilton for at vise deres logo frem?” Fordi han er Lewis Hamilton selvfølgelig. Historiens mest succesfulde F1-kører med en fanskare på millioner af mennesker og en massiv mediedækning af alt, han foretager sig.

Men jeg går ud fra, at du ikke er Lewis Hamilton? Det betyder ikke, at du ikke er en fantastisk kører, men har du base i Danmark er både mediedækningen og fanskaren nok også skaleret ned til vores lillebitte land. Så for dig ser den brutale, økonomiske realitet bag et sponsorat komplet anderledes ud.

Forstå hvordan marketingfolk tænker

De fleste racerkørere går uden videre ud fra, at et sponsorat handler om, at de får penge af en virksomhed mod at sætte virksomhedens navn og logo på deres racerbil. Så sat på spidsen betaler sponsoren altså for at kunne markedsføre sig. Virksomhedens logo bliver vist frem og det skal så give flere kunder i butikken.

Helt enkelt og ligetil – eller hvad? Nej, desværre ikke. For virksomheden kunne jo også have valgt at bruge pengene på at markedsføre sig fx med en video på Facebook eller søgeord på Google. Så hvad gør en marketingansvarlig for at træffe det rigtige valg? Hun regner selvfølgelig på det.

Derfor skal du kende et marketingudtryk, der hedder CPM. Det står for Cost Per Mille eller omkostning pr. tusind og er et mål for, hvor meget man skal betale for at vise sin annonce for 1.000 personer. Tallet svinger rigtig meget fra branche til branche og situation til situation, men for nemheds skyld siger vi, at CPM for at markedsføre sig på din racerbil er på 50 kr. – hvilket er højt sat.

Hvis du kører i en af de store promotorklasser som for eksempel TCR, er du heldig. For her er der ofte mange tilskuere til løbene. Ifølge Jyllandsringen kan op til 10-12.000 tilskuere stimle sammen på de rigtig store løbsweekender, hvilket svarer til en velbesøgt fodboldkamp i Superligaen. Om det tal virkelig stemmer, er svært at sige, men lad os tage det for gode varer og regne på, hvad det i bedste fald betyder.

For nemheds skyld antager vi, at der er lige mange tilskuere både lørdag og søndag, og at 80 % af dem i gennemsnit ser træning, tidtagning og to gældende heat. Så din racerbil – med logo – bliver vist frem 4 gange for op til 9.600 mennesker. Det vil sige, at værdien af din markedsføring for din sponsor svarer til 4*50*(9600/1000), hvilket er 1.920 kroner for hele løbsweekenden. Er du så heldig, at din løbsserie bliver vist på tv, skal du selvfølgelig også regne de tilskuere med.

Er du som de fleste danske racerkørere, kæmper du i en klasse, hvor der er væsentligt færre tilskuere. Højt sat kan det måske løbe op på en 1000 stykker på en velbesøgt dag. Laver vi samme udregning her, bliver markedsføringsværdien af et logo på din racerbil på sølle 160 kroner for hel en weekend. Det får man ikke mange nye dæk for.

Hvad betyder det så? Skal man bare give op? Nej, selvfølgelig ikke.

Find den uhåndgribelige værdi

Helt koldt og kynisk er det for langt de fleste virksomheder en dårlig forretning at markedsføre sig gennem et motorsportssponsorat sammenlignet med, hvad de i stedet kunne have brugt pengene på. Men graver vi et spadestik dybere, ser tingene anderledes ud.

For der er selvfølgelig forskel på at købe et søgeord på Google og sponsere en atlet og få adgang til indhold og oplevelser, som få andre får. Det er her, det bliver svært at sætte tal på, for vi taler om en uhåndgribelig værdi, hvor det ikke er muligt at sammenligne med andre markedsføringsmuligheder, og hvor værdien afhænger helt af teamet, sponsoren og situationen.

Kan du for eksempel skabe et stærk netværk, hvor virksomheder kan møde nye kunder og få nye muligheder? Det kan et søgeord ikke. Eller står du som sportsudøver for noget, virksomheden også gerne vil repræsentere? Det kan også have stor værdi.

I langt de fleste motorsportssponsorater er det sådan, at den uhåndgribelige værdi overstiger den håndgribelige værdi, som vi kan beregne med CPM-priser. Det er en uhyre vigtig pointe at forstå, hvis du vil have succes i din sponsorsøgen. For det betyder, at du skal lægge alt din energi i at finde frem til netop det, der er den uhåndgribelige værdi for den sponsor, du henvender dig til i stedet for at forsøge at sælge et logo på en racerbil. For som du har set, er det stort set værdiløst.

Har du brug for hjælp til det og til at blive mere synlig for sponsorer, siger du bare til. Det er det, vi er her for.

Skriv et svar