Hvornår er prisen for dit sponsorat konkurrencedygtig?

Den største fejl, som racerkørere begår, når de sælger sponsorater, er at sætte prisen efter, hvad de har brug for i stedet for, hvad sponsoratet er værd. Alle gør det. Så allerede ved at undgå at falde i dén fælde, er du et skridt foran dem, du konkurrerer med om sponsorpengene.

Hvis du skal skaffe en halv eller hel million for at kunne køre race, er du nødt til at sælge mange forskellige sponsorpakker, der alle bidrager med hver deres lille del til budgettet.

Det gør du ikke ved at sætte prisen efter, hvad din racesæson koster, men efter marketing- og promotionværdien af dit sponsorat. Du kan ikke bare samle 4-5 sponsorpakker med mere eller mindre store fordele og så knalde en høj pris på, bare fordi du kører i en dyr løbsserie.

I stedet er du nødt til at indse, at din sponsor har utallige andre sponsor- og marketingmuligheder. Derfor er din pris nødt til at være konkurrencedygtig. Du skal ikke bare være et bedre alternativ til et håndboldsponsorat, eller et sponsorat af en festival, men også en bedre mulighed end at smide pengene i reklamefilm eller Facebookannoncer.

Jeg har tidligere skrevet et par tips til, hvordan du prissætter dine håndgribelige og uhåndgribelige produkter. Brug det som udgangspunkt og søg om nødvendigt hjælp hos de professionelle. Tag for eksempel kontakt til et PR-, medie-, eller reklamebureau og spørg, om de kan se på alt det, du har at tilbyde og sætte den rigtige pris på det.

Husk aktiveringsomkostningerne!

Alt for mange undervurderer også, hvad det koster at give sponsoren værdi for pengene. Som kører eller team, er det dig, der betaler aktiveringen af sponsoratet. Det vil sige alt fra tryk af logo til bil, tøj samt hjelm og til at afholde events på og uden for banen.

Sørg derfor for at få lavet et sponsorbudget, hvor du både kan se indtægterne og udgifterne ved at have sponsorer. Du vil ofte opleve, at omkostningerne kan stige dramatisk, jo større din løbsserie og dine sponsorater er, så det er op til dig at sørge for, at der en fornuftig balance mellem alt det, du putter i for at få en sponsor ombord, og hvad du i sidste ende får ud af det i kroner og øre.

Et afsluttende råd

Hvad vil en sponsor opleve, hvis du henvender dig til vedkommende og han eller hun bliver nysgerrig nok til at google dig og dit team? Er du overhovedet til at finde? Og hvis ja, virker du så som en professionel samarbejdspartner på dine sociale medier og på dit eget eller dit teams website?

Motorsport Marketing hjælper dig med at få en professionel tilstedeværelse på internettet. Det er første skridt på vejen mod bedre resultater gennem stærkere sponsorater.

Se vores website-tilbud her.

Skriv et svar