Hvad er dit produkt?

Når en kører henvender sig til en virksomhed med et sponsorforslag, er det oftest en samling af ydelser/fordele, som har fået smækket en pris på. Prisen er 9 gange ud af 10 fastsat ud fra, hvad der er brug for i racebudgettet fremfor, hvad den faktiske værdi er. Ikke overraskende er det meget sjældent, at virksomhederne begejstret råber ja.

Så lad være med at falde i den fælde. En måde at gøre det på er ved at tænke over dit tilbud på en anden måde. I stedet for at se det som et sponsorforslag, så se det som et produkt. Det kan måske virke som en lille forskel, men konsekvensen er faktisk temmelig stor.

For et produkt er per definition noget, der er skabt for at blive solgt. Og det er lige præcis hvad du skal gøre som kører. Du skal skabe et produkt med en håndgribelig værdi og prissætte det, så det svarer til, hvad det i sig selv er værd. Lige som du kender det fra alle mulige andre produkter, du møder i din hverdag lige fra en liter mælk til et sæt nye dæk.

Du skal have styr på 4 ting, når du bruger din motorsport til at designe et produkt:

  1. Det skal være skabt og gerne skræddersyet til specifikke virksomheder.
  2. Det skal have masser af værdi/fordele.
  3. Prisen skal være sat rigtigt.
  4. Det skal være pakket indbydende og professionelt ind.

Med andre ord skal du finde den rigtige målgruppe, du skal lægge det rigtige indhold i dit produkt, du skal sætte prisen, så den er konkurrencedygtig og svarer til værdien, og du skal sørge for, at dit produkt bliver præsenteret på en tiltalende måde, så din potentielle sponsor får et godt indtryk af en professionel samarbejdspartner. Kan du sætte et hak ved målgruppe, fordel, pris og indpakning, står du med et produkt, som du med stor sandsynlighed kan sælge.

Ved at gå fra sponsorforslag til produkt gør du det samtidigt nemmere for folk uden for sportsverdenen at forstå, hvad du vil. Selv mange professionelle erhvervsledere hører nemlig ”donation”, når der bliver sagt ”sponsorat”. Men når du henvender dig for at sælge et produkt, bliver du ikke misforstået som en, der er ude og ringe på døre efter gratis penge. I stedet for en udstrakt tiggerskål står du med et produkt af konkret værdi or sponsoren, som du vil sælge for den rette pris. Kan du se, hvordan du dermed spiller på en helt anden og meget mere professionel bane?

Det klassiske produkt

Det er klart, at indholdet i en Formel 1-kørers produkt er helt anderledes end for en kører i en amatørklasse. Men meget af indholdet i det klassiske motorsportsprodukt går igen både i toppen og i bredden af motorsporten. Så for at hjælpe dig på vej, får du her et par punkter, du bør overveje, når du går i gang med at skabe dit produkt. Husk, at det bare er begyndelsen. Du kan helt sikkert finde på meget mere, når først du begynder at tænke ud af boksen.

Produktmuligheder i sporten

  • Rabat på annoncering i løbsprogram
  • Rabat på reklamer på banen
  • High-tech image
  • Aftaler med presse, blogs, influencers
  • Hospitality
  • Business-to-business muligheder

Produktmuligheder i løbsserien

  • Hospitality
  • Billetter til løb
  • Pressedækning – herunder især tv
  • Seertal/læsertal
  • Antal publikum til løb
  • Social media for serien
  • Seriesponsorat
  • Business-to-business muligheder

Produktmuligheder i teamet

  • Logo på teamlastbil
  • Logo på teamtøj
  • Track days
  • Udstillet racerbil
  • Behind-the-scenes hospitality

Produktmuligheder hos dig

  • Oplægsholder ved firmaevents
  • Personlig coaching på track days
  • Hjælp ved messer/udstillinger
  • Sponsoropslag på site og sociale medier
  • Netværksmuligheder og business-to-business salg
  • Rollen som brandambassadør
  • Indhold til sponsorens sociale medier

Det er blot noget af det mest oplagte indhold, du kan overveje at lægge ned i dit motorsportsprodukt. Hvis du tænker det grundigt igennem, kan du sikkert selv komme på meget mere.

Fordelens fordel

Lad os sige, at du har fået lavet en liste over det indhold, du vil lægge i dit produkt. Måske har du også delt det op, så du har små billige produkter og store og dyre af slagsen. Det er der både fordele og ulemper ved.

Men uanset hvordan du har gjort det, er næste skridt at finde frem til, hvad sponsorens helt konkrete fordel er. Her skal du gå et skridt videre end det helt åbenlyse og spørge dig selv, hvad fordelens fordel er. Kompliceret? Ja, så her er et eksempel:

Du tilbyder din sponsor hospitality. Fordelen er helt åbenlyst, at sponsoren kan invitere vigtige forretningsforbindelser ud til en anderledes oplevelse. Men hvad er fordelen ved det? Den er, at sponsoren får meget mere tid med fx en vigtig kunde end i hverdagen. Så pludselig bliver der luft til at tale om andet end konkrete emner, der skal løses nu og her. I stedet er der tid og lejlighed til at tale om løst og fast, så man styrker forbindelsen og hvem ved? Måske bliver der født en idé, som kan føre til meget mere fremtidigt samarbejde. Det er dét, du skal sælge til din sponsor og ikke bare ’hospitality’.

De næste skridt er at sætte prisen rigtigt og pakke dit produkt indbydende og professionelt ind. Det er begge emner, der er store og vigtige nok til at få deres egne indlæg. Så mere om det senere.

Er du professionel?

Hvad vil en sponsor opleve, hvis du henvender dig til vedkommende og han eller hun bliver nysgerrig nok til at google dig og dit team? Er du overhovedet til at finde? Og hvis ja, virker du så som en professionel samarbejdspartner på dine sociale medier og på dit eget eller dit teams website?

Motorsport Marketing hjælper dig med at få en professionel tilstedeværelse på internettet. Det er første skridt på vejen mod bedre resultater gennem stærkere sponsorater.

Se hvordan du får et professionelt website til dig selv og dit team.

Skriv et svar